søndag, februar 28, 2010

Malingpistol

Jeg har testet malingspistolen mannen kjøpte ifjor sommer. Og den fungerer den. Men MIN erfaring med den er at det er mye styr. Den er ypperlig til å male kurv: Brukte den til denne kisten, en barnekurvstol, og noen flere kurver i forskjellige størrelser. Her ser du kista før:




Og den er drøy på malingen. Absolutt miljøvennlig.


Men for en "hassel" å gjøre rent! Når du bruker oljebasert så må man for det første tynne ut malingen med whitesprit. Og det er greit nok det.


Men etter bruk så må man rense gjennom hele systemet til sprøytepristolen med whitesprit. Og det tror jeg måtte 6 runder til før min var ren.




Det var vanskelig å få den like ren og pen som den var før jeg brukte den. Nei tilbake til spraybokser hvis jeg skal male noe mer kurv. Sprøytepistolen fungerte bra på møbler også, selv for meg som er amatør på spraymaling. Men siden renseprosessen var så omstendelig blir det nok vanlig pensel og rulle på meg igjen framover. Desverre ikke fullt så miljøvennlig.


Og et tips til - ha god plass rundt det du skal spraye, for det er en sky som kommer ut av dysa, selv om man kan justere dette. Jeg hadde plastikk på vegg og gulv i garasjen da jeg sprayet og det var lurt :-)


Ogås lurt å ha bra ventilasjon- jeg hadde begge garasjeportene åpne og tørkle rundt munn og nese i tilfelle.


Det er sikkert mye enklere når det er vannbasert maling. Men på bruksting må jeg innrømme at jeg liker oljemalingen bedre og jeg liker glansen som er i oljemaling også. Men det er smak og behag :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar